Com ، ir ،tv، net، org، info ... چه تفاوتی باهم دارند؟

این پسوندهای دامنه هر کدام به چه معنی می باشند؟ به طور معمول پسوند دامنه ها به 4 گروه کلی تقسیم بندی می شوند: دامین های 3 حرفی سطح بالا generic top-level domain : معروف ترین پسوندهای این گروه com,org, net می باشند، org از واژه organization ، net ، شبکه و com ، commercial گرفته شده است و به ترتیب به معنی سازمان، شبکه و تجاری می باشند. معروف ترین پسوند دامنه (com) در این گروه قرار می گیرد که اغلب کاربران اینترنت و دامنه را با com می شناسند با وجود اینکه com به جز موارد تجاری مناسب همه ی فعالیت ها می باشد ولی توصیه می شود از دامنه های net و org نیز در جای مناسب خود استفاده گردد.


 در یک قاعده کلی پیشنهاد می شود سازمان ها و موسسات دامنه org و فعالات خدمات اینترنتی net استفاده نمایند. دامنه های سطح بالای جدید generic top-level domain: دامنه هایی با پسوند prg,info,biz ... پسوندهای این گروه به شمار می آیند. از پسوندهای معروف این دسته info می باشد که از کلمه information گرفته شده است و برای سایت های اطلاع رسانی مناسب می باشد دیگر پسوند معروف این گروه biz گرفته شده از businesses می باشد که شاید دامنه ای مناسب برای فعالیت های تجاری باشد (البته در هر صورت ترجها پسوند com پیشنهاد می گردد).  


دامنه های سطح بالای sponsored top-level domain : یک زیر مجموعه تخصصی از دامنه های سطح بالا که معمولا اشاره به فعالیت خاص ، وزشی، تکنیکال، مفهوم ... خاصی دارد. به طور مثال پسوند gov (united state government)، Asia (شرکت ها و سازمان های منطقه آسیا( .. دامنه های سطح بالای کشوری country code top-level domain: این دسته از دامنه ها که به صورت 2 حرفی می باشد اشاره به کشور خاصی دارد به طور مثال .in مخفف india و اشاره به این کشور دارد. پسوند دامنه ی محبوب .ir مخفف iran از دسته ی این گروه می باشد.